Nieuwsarchief
RET vernieuwt spoor tussen Hoogvliet en Tussenwater
13 February 2013 - In de media []

De RET werkt op dit moment dagelijks aan de spoorvervanging van de delen van de metrobaan die 30 jaar geleden aangelegd zijn, om er zo voor te zorgen dat de Rotterdamse metro ook in de toekomst een vitale verbinding in de stad kan blijven.

Tussen februari en april werkt de RET aan het 1,5 kilometer lange metrospoor op het hooggelegen viaduct tussen Hoogvliet en Tussenwater. Bij deze werkzaamheden wordt het metrospoor volledig vervangen. Deze werkzaamheden zullen voornamelijk in de nachtelijke uren plaatsvinden.

Dat betekent dat de spoorstaven en verbindingen worden verwijderd en dat er nieuwe staven worden geplaatst. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een nieuw type spoorstaven en een nieuw type bevestiging.

Na dit traject wordt gewerkt aan de spoorvervanging en baanvernieuwing tussen Rhoon en Zalmplaat. De RET verwacht in 2014 alle metrosporen op dit traject te hebben vernieuwd.


Afgelopen weekend was het precies 45 jaar geleden dat prinses Beatrix de Rotterdamse metro opende. Rotterdam had daarmee destijds het eerste metronet van Nederland.

Dit metronet is echter, door het intensieve gebruik, onderhevig aan slijtage. Dat betekent dat na 30 jaar het spoor van de metro wordt vernieuwd. Inmiddels is het oudste deel van het metrospoor vervangen

 

...Terug