Nieuwsarchief
RET tot 2026 vervoerder Rotterdam
30 August 2013 - In de media [jan koopmans]

Het vervoersbedrijf RET mag tot zeker 2026 het regiovervoer in Rotterdam blijven uitvoeren. De stadsregio, de gemeente Rotterdam en de RET hebben dat afgesproken in een akkoord op hoofdlijnen.

De RET levert de komende jaren wel een deel van de subsidie in. In 2017 moet het bedrijf het met 26,9 miljoen euro minder doen dan vorig jaar. De stadsregio Rotterdam, waarin vijftien gemeenten zijn verzameld, verleent de subsidie. Maar hoeveel krijgen ze dan wel niet als "bedrijf" dat ze het niet merken als er bijna dertig miljoen ingeleverd wordt aan subsidie?

Het vervoersbedrijf gaat ervan uit dat de lagere overheidssubsidie niet leidt tot een mindere kwaliteit van het openbaar vervoer. Dat komt onder meer door een verwachte stijging van het aantal reizigers en doordat de RET meer inkomsten uit winkels op metrostations verwacht.
Verder denkt de RET winst te halen uit de Hoekse Lijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland, zodra die is omgebouwd van trein naar metro. Volgens de RET worden er geen lijnen geschrapt en worden de kaartjes niet duurder. Ook worden er geen medewerkers ontslagen.

Waar klopt het niet in dit verhaal? Ik zeg nergens!  Het reizen wordt elk jaar duurder, de service gaat elk jaar een beetje achteruit en er gaan steeds minder metro's en bussen rijden. Ik dacht bij de zomerdienstregeling: het zal toch niet zo zijn dat er dan nog minder metro's rijden? Maar geen probleem hoor, dat kan best. Nu woon ik best dicht bij een station en daar is het wel een beetje stiller geworden. Dat is dan wel weer een voordeel.

 Prettig weekend!

 

 

...Terug