Nieuwsarchief
Verkeersregelaars voor veiligheid en doorstroming? (update)
16 October 2013 - In de media []


Verkeersregelaars voor veiligheid en doorstroming?

Op het oog zijn ze met 22 man sterk, maar ze krijgen steun. De verkeersregelaars die momenteel de wegen in Spijkenisse sieren vanwege de werkzaamheden aan de Hartelbrug, zorgen ervoor dat het verkeer sneller van punt A naar punt B gaat. Echt waar.

Zuchtend en steunend reageren sommige bestuurders als er een felgekleurd hesje voor ze opdoemt. Het eerste woord dat dan vaak opkomt, is vertraging. Terwijl juist het tegenovergestelde het geval is. "Natuurlijk was het in de eerste twee dagen een chaos in Spijkenisse, maar dat was te verwachten. Wij wisten op dat moment niet wat voor stromingen zouden ontstaan. Nu is dat helder en is de vertraging bijna teruggebracht tot acceptatieniveau", zegt Mark Willemsen van Traffic en More, het bedrijf dat het verkeer regelt.  Die meneer Willemsen. Die had zo mooi even na kunnen vragen bij allerlei instanties, zoals de politie wat er zou gaan gebeuren. Maar goed niet iedereen is zo handig natuurlijk.


Veiligheid
De automobilisten tevreden houden is niet de enige taak van Traffic en More. Was dat maar zo, dan had de opdracht eenvoudiger geweest voor de regelaars. "Wij moeten bijvoorbeeld rekening houden met de veiligheidsregio. Ambulances, brandweer en politie moeten altijd zo snel mogelijk door het verkeer geleid worden. Zo zijn er meerdere ‘stakeholders' die wij bedienen. Veiligheid staat daarbij voorop voor ons. Dat is het belangrijkst."

Monitoren
Die veiligheid verzorgt Traffic en More met 29 mensen. Naast de 22 verkeersregelaars, zijn er ook nog vier motoren in het gebied actief, zit er één iemand bij de regiodesk en ook nog twee mensen in de controledesk. Samen houden ze het hele gebied in de gaten. ,,Dat is niet alleen het verkeer regelen, maar ook met foto's monitoren hoe situaties ontstaan. Of met camera's op de helmen van de motorrijders bekijken waar het goed of fout gaat."

Alternatieven
Het werk van de verkeersregelaars loont. De cijfers van Traffic en More bevestigen dat. Ze zien duidelijk dat de vertraging terugloopt. ,,Maar het blijft onwijs druk in Spijkenisse. Je gaat mij niet wijsmaken dat het alleen komt door het sluiten van die ene rijbaan op de Hartelbrug. Wij juichen het gebruik van alternatieven erg toe. Pak de fiets, scooter of gebruik het openbaar vervoer", adviseert Willemsen die daarmee dezelfde woorden bezigt als Bereik Spijk.

Tips
En voor de mensen die echt niet anders kunnen, heeft Willemsen wat tips. "Zeker mensen die op kantoor werken, kunnen het eerste uur hun e-mail en dergelijke makkelijk vanuit huis controleren en verwerken. Dat scheelt enorm in de piekuren en zorgt voor een betere doorstroming. Wat ook helpt, is goed kijken op internet welke route het snelst is. Via de buienradar weten wij heel goed of we een t-shirt of een trui aan moeten trekken. Welke route het beste is, zoeken we echter nooit op. Als laatste wil ik zeggen: blijf rustig, sluit netjes aan op je voorganger, dat is het beste."  

Hoogvliet

In Hoogvliet zijn wij ook erg blij met de verkeersregelaars. Op de Kruising Groene Kruisweg Aveling staan ze. Zeker de automobilisten die kleurenblind zijn, kunnen nu precies zien wanneer het verkeerslicht rood of groen is. Dat wordt namelijk aangegeven door de verkeersregelaars. Als het verkeerslicht groen is dan mag je doorrijden en als het rood is krijg je een teken dat je moet stoppen. Heeeel  fijn.  Ik hoop niet dat Hoogvliet daar aan mee moet betalen...Ennuh meneer Willemsen denkt volgens mij dat alle inwoners van Hoogvliet en Spijkenisse niet helemaal goed bij hun hoofd zijn.. Oh ja, dit is wat mij betreft geen aanval op de verkeersregelaars hoor. Alle respect! Wel op de hele organisatie. "wij zetten gewoon wat verkeersregelaars neer en spreken de bevolking toe alsof zij niet goed bij hun paasei zijn en dan komt alles goed".  Die regelaars staan ook maar gewoon waar ze de opdracht voor krijgen...

 

...Terug