Nieuwsarchief
voorlichting politie voor ondernemers
17 November 2010 - Nieuwsbericht [jan koopmans]

Dinsdag avond was ik nog even in het infocentrum. In het infocentrum was een bijeenkomst voor ondernemers. Tijdens deze bijeenkomst werd er voorlichting gegeven door de politie over wat je moet doen en wat je niet moet doen bij overvallen.  Een boeiende voorlichting avond, waar ik natuurlijk ook mijn bedenkingen wel bij had. Wat nu, zoals er uit de zaal gevraagd werd, als je 112 belt en het duurt nog eens een kwartier voordat de politie komt? Ja, wat dan, vroeg ik mijzelf ook af. Want het is natuurlijk zo dat de politie niet overloopt van het personeel en dat wordt alleen maar steeds minder.  De politieman vertelde dat je altijd 112 kan bellen als je het idee hebt dat er iets niet in de haak is met mensen die maar voor je winkel rondhangen en steeds naar binnen kijken. Geloof mij  maar dat je daar erg onrustig van wordt, zeker als ze je al een keer overvallen hebben. Natuurlijk is dat een probleem waar de politie zelf ook niet echt raad mee weet. De meldkamer heeft al  zolang ze bestaan moeite met prioriteiten  te stellen. Wat is nu belangrijk? Hou je een surveillance wagen achter de hand voor een geval als dit? Of stuur je hem naar een parkeer probleem?. De meldkamer moet namelijk net als een politie agent aan eisen voldoen. De politieman moet bijvoorbeeld honderd bekeuringen schrijven binnen een bepaalde tijd en de meldkamer heeft een tijdslimiet waar binnen meldingen moeten worden afgedaan. Zo moet iedere afdeling binnen de politie aan vooraf bepaalde cijfers voldoen. Normaal toch zou je zeggen, iedereen moet werken voor zijn geld. Ja, dat zou je wel zeggen. Maar je zal het maar zijn, als je in een winkel staat en de politie wil maar niet komen, omdat die bezig is om ergens een parkeerprobleem op te lossen, omdat de meldkamer (en die zijn de baas) dat wil om aan zijn eigen streefgetallen tegemoet te komen.

Dus je mag wel tot de conclusie komen dat het niet allemaal even geweldig is. Tijdens de voorlichting avond  werd een dame in het publiek behoorlijk emotioneel. Niet gek, want deze dame was een keer overvallen en alles kwam weer naar boven op die avond. Heeft u slachtofferhulp gehad werd gevraagd door de politie. Ja, hoor ik die mevrouw zeggen, waarna de voorlichting verder ging. Wat maar weinig mensen hoorden, was dat zij ook nog zei: "maar die is nooit gekomen". Gelukkig wist ik dit nog even bij de politie aan te geven en ik hoop dat die mevrouw toch nog de haar beloofde hulp heeft gekregen.

Overigens een zeer nuttige bijeenkomst. Hier en daar met een vraagteken maar nuttig, al was het maar wat bewustwording betreft. Wel een iets tegenvallende opkomst,  ik miste bijvoorbeeld wel een vertegenwoordiger van de Lidl een gemiste kans, want die hebben zo ook wel hun portie gehad dit jaar.

...Terug