Nieuwsarchief
duizend bommen en granaten? (update2)
09 March 2011 - Nieuwsbericht [jan koopmans]

Deze week kreeg ik van iemand een email die vroeg of ik verstand had van bommen. Nu weet ik wel iets meer van bommen als een doorsnee iemand, omdat het wel iets met een van mijn hobby's te maken heeft, maar echt verstand heb ik er niet van, ik werk niet bij de EOD. Zo weet ik, dat Hoogvliet altijd in de aanvliegroute lag van Britse bommenwerpers in de oorlog. Die bommenwerpers waren dan onderweg om het vliegveld Waalhaven te bombarderen, of de raffinaderij in Pernis of Duitsland. Die vliegtuigen werden nogal eens neergeschoten door Duits afweergeschut of jachtvliegtuigen voordat zij die plekken konden bereiken. Voordat zij probeerden een noodlanding te maken gooiden deze vliegtuigen altijd eerst hun bommen uit het vliegtuig want je wilt tenslotte ook nog levend uit het vliegtuig komen als dit al lukte. Zo raad u al, dat er ergens tussen de kust en Rotterdam in, nog heel veel bommen moeten liggen en daar zitten er ook veel tussen die nog niet ontploft zijn.  Zo zou er nog een bom moeten liggen in de buurt van de Shell. Als ik het niet mis heb ligt er ook nog een Britse Blenheim bommenwerper tussen Hoogvliet en de Shell in. Mogelijk dat daar al een weg overheen ligt maar hij moet nog ergens onder de grond liggen en misschien nog met veel explosieven aan boord. Op de plek van het huidige tramhuisje stond oorspronkelijk een houten exemplaar. Het werd tijdens de oorlog, in juni 1940, verwoest. Een munitieopslag van de Duitsers ontplofte tijdens het demonteren van munitie, met een uitslaande brand in het tramhuis als gevolg. Het kan niet anders of er moet daar nog ergens niet ontplofte munitie onder de grond liggen.

Verder weet ik ook dat er dagelijks vrachtwagens met aardappels langs Hoogvliet rijden. Aardappels?  Ja, aardappels. Nu vraagt u zich vast af of het niet gevaarlijk is om aardappels te eten, omdat die misschien in uw pan ontploffen, of als u er toevallig in gaat snijden?  Nee, zo zit dat niet in elkaar. Het is namelijk zo, dat er aan de rand van Hellevoetsluis een aardappelfabriek staat, die patat maakt. Op zich ook niet ongevaarlijk, want het frituurvet wil ook prima branden, maar daar gaat het niet om. Tussen die aardappels die van de vroegere slagvelden uit de 1e wereldoorlog komen uit BelgiŽ en Frankrijk, zitten regelmatig bommen en granaten die niet ontploft zijn. Zo komen er elke dag van die rijdende bommen voorbij. En dan heb ik het niet over 1 keer per jaar, maar elke week wel een granaat of bom.

Zo, dat waren dan de bommen en granaten. Nu de tankwagens die dagelijks over de weg en het spoor rijden. Moet ik nog verder gaan? Volgens mij niet. Wij wonen hier al jaren op een plek met een heel hoog risico. Wij hebben ooit nog eens aangedrongen op een tachtig kilometer zone rond Hoogvliet om de veiligheid te vergroten voor die tankwagens met de gevaarlijke stoffen. Bijna de hele raad vond dat gek toen.  Een vrachtwagen mag niet harder dan tachtig dus dat was niet nodig vond men?  Al wij nu plotseling gaan roepen dat er nog onontplofte bommen in de grond zitten, dan zou dat best kunnen. Je bent dan wel vijfenzestig jaar te laat begonnen daar over te klagen, want toen hebben "ze " ze in de grond gestopt. Oftewel, ik zou mij niet al te druk maken om al die explosieven om ons heen en het aan de experts over laten, die weten precies wat ze doen en zij hebben er nu eenmaal best veel verstand van.......

Nieuw Hoogvliet heeft het dagelijks bestuur gevraagd te onderzoeken hoe dit nu precies zit, en Duitsland aansprakelijk te stellen, want die zijn tenslotte begonnen. Wij hebben tevens gevraagd ons op 1- 4 -2011 terug te rapporteren hoe het zit met de schadevergoeding in verband met de kosten van dit onderzoek.

zie rapportage: http://www.nieuwhoogvliet.nl/Upload/blindgangers.pdf

De IBP heeft vragen gesteld. Een van de vragen is: "of het DB ook vind dat die dingen niet in de grond thuis horen".......tja........ 

...Terug